Vi la upp en artikel nyligen angående spelbolagens attack mot Svenska Spel och deras typ av annonsering i Sverige.
Vi gjorde det för att upplysa våra läsare om dubbelmoralen med Sveriges spelpolitik. Där man tvingar andra svenska casinon att dra ner på sin marknadsföring samtidigt som Svenska Spel själva står för majoriteten av all casinoreklam i Sverige.
Då var det ledande chefer för Kindred, LeoVegas och Betsson som sa emot den pågående reklamkulturen. Detta gjorde man i ett debattinlägg på Di.se, i vilket man ställde Ardalan Shekarabi (S) i rampljuset för att få en tydligare reglerad marknadsföring i sina annonseringar.
Tack vare just detta debattinlägg fick man se Svenska Spel svara med att stänga av all sin marknadsföring från samtliga mediekanaler.
Läs mer om detta här:
https://www.saariahojarvenpaa.fi/sv/casino-nyheter/tvingar-svenska-spel-att-stoppa-sin-casinoreklam-2019
Man tycker att Triss-skrapet på TV4s morgonteve ska tas bort
Att se triss-skrapet i TV4 varje vecka är någonting som vi svenskar är väldigt vana med. Men vi har nog inte haft i åtanke att det faktiskt kan klassas som annonsering och rent lotterispelande.
Det kan ju vara riktigt roligt att få se personernas reaktioner när man vinner någonting stort i teverutan. Men också är det intressant att hänga med i dagens nyheter samtidigt som man diskuterar nuvarande ämnen i media.
Det finns dock en hel del bekymmer med detta menar de olika spelbolagen. Och vi på CasinoTopsOnline ligger på deras sida angående Svenska Spel och deras triss-skrapande i TV4.
Följande är uttaget från Resumé och Omni.se som är svenska nyhetssidor.
”I sitt motdrag kräver spelbolagen tre åtgärder av Ardalan Shekarabi: Tar bort spelreklam för produkter där det saknas konkurrens, slutar med säljfrämjande marknadsföring som till exempel Triss-skrapet i morgonsoffan och att man riskklassificera spelare i stället för spelprodukter.”
”Det skrapas trisslotter i morgonsoffan, och kvällens underhållning inleds med V75-klubben som en timma senare ersätts av dagens Keno-dragning, som en halvtimma senare följs av Postkodmiljonären”, skriver man och fortsätter: ”Inget av dessa program är annonsmärkta”.
Man får svar på frågor direkt från Svenska Spel och TV4
Redan samma dag som spelbolagen Kindred, Betsson och LeoVegas skrev om sina funderingar kring Svenska Spel, marknadsföringen och trisset i TV4, så fick man svarfrån TV4 och Svenska Spel.
Svaret från TV4 innehöll allt från att trisset har funnits i många år och att deras svenska tittare är nöjda samt underhållna av programmet. Det är ett riktigt märkligt svar, vi känner att TV4 inte direkt tänkte efter innan man gav ut ett uttalande som detta.
Om någonting har funnits i flera år och anses som ”vanligt och underhållande”, är vi lite kritiska mot att det skulle vara okej och låtas fortsätta.
Sedan refererade man till Spelinspektionens regler och att kraven vid annonseringen inte gäller triss-skrapet på nyhetsmorgonen då det ’knappast’ kan räknas som annonsering till att börja med.
Ingen direkt spellag kräver att man lägger till telefonnummer till Stödlinjen och ytterligare information angående spelande när man skrapar olika lotter i teverutan.
Vi tycker det borde förändras för att ge en tryggare miljö, särskilt om någon under 18 år kollar på dessa nyheter. De svenska spelbolagen ska själva hålla sig till att dra ner på casinoreklamen när det kommer till TV och radio.
Nu vill vi också inte att triss-skrapet helt ska försvinna, eftersom det är en underhållning vi är riktigt vana vid och faktiskt gillar. Men det låter helt riktigt att man tar ansvaret att det är kopplat till spelande och att det faktiskt handlar om att visa lotterivinster på teven.
Resumé har haft intervju med kommunikationsdirektören på Svenska Spel och följande är taget från deras nyhetssida:
Hur stor del av Svenska Spels intäkter återinvesteras i marknadsföring?
– Det får jag återkomma till.
Keno, Lottodragningar och Trisskrap. Kan dessa redaktionella produkter hänga löst efter omregleringen av spelmarknaden?
– Jag upplever inte det efter som det är redaktionella produkter med ett stort allmänintresse. Men det är egentligen en fråga för TV4.
Är det försvarsbart på den nya marknaden?
– Jag tycker det. Folk gillar programmen. De skapar ett mervärde.
Borde de inte annonsmärkas?
– Inte Trisskrapet. Det är en redaktionell produkt.
Du tycker inte att Triss-skrapet är en kommersiell produkt?
– Nej, det är en redaktionell produkt eftersom det har ett nyhetsvärde och ett allmänintresse.
Vi önskar våra läsare lycka till och kommer uppdatera mer artiklar angående
svenska licensen så fort vi får veta mer kring ämnet!